10 anledningar till att egenutgivning misslyckas och 11 tips på hur du undviker det

Hur bra skulle den här titeln och det här omslaget sälja?

1. Dåligt innehåll och slarvigt skriven
Även om man ger ut på eget förlag måste man se till att boken är fri från stavfel och märklig meningsbyggnad. Likaså att den är läsvärd även för andra än de närmast sörjande i släkt, familj och vänner.
Tips: anlita en lektör/redaktör/skrivarcoach för att få ärlig feedback.

2. Tråkig titel
Bokens titel är väldigt viktig. Den ska säga vad boken handlar om, väcka intresse, vara lätt att komma ihåg och helst enkel att stava. För fackböcker ska man tänka på vad folk söker efter på Google och i nätbokhandlar – använd några viktiga sökord i bokens titel.
Tips: titta runt i din bokhandel och skriv ner alla titlar du gillar spontant. Väl hemma, analysera vad som fick dig att fastna för dem. Titta speciellt på titlar i ditt segment.

3. Uselt omslag
Behärskar du layoutprogram och är du duktig på formgivning? Då kan du gärna göra ditt omslag själv. Men annars är rådet – anlita ett proffs så att ditt omslag ser professionellt ut.
Tips: det går att hitta billiga formgivare via Elance.com om du är redo att kommunicera på engelska med utländska layoutare och dessutom har en aning om hur omslaget ska se ut.

4. Inget ISBN
En bok måste ha ett ISBN-nummer, ett slags ID-nummer för böcker. Det kostar dig inget att skaffa men är ett krav för att boken ska kunna identifieras av handlare, läsare, bibliotek med flera. Tänk på att varje utgåva ska ha ett eget ISBN (inbunden, pocket, ebok) så att boken i praktiken kan ha flera ISBN.
Tips: läs mer om ISBN på Kungliga Biblioteket

5. Tråkig baksidestext
Vad är det första du läser efter omslaget på en bok i bokhandeln? Jo, baksidestexten såklart. Vissa undersökningar säger dessutom att du har sju sekunder på dig i snitt innan läsaren ställer tillbaks boken i hyllan så det gäller att fånga dennes intresse redan med de första raderna.
Tips 1: Använd din redaktör och testa texten på många olika människor.
Tips 2: Vänta inte med att skriva baksidestexten till kvällen innan boken ska gå till tryck.

6. Dålig marknadsföring
Det ges ut runt 5000 böcker varje år i Sverige. Hur får du folk att upptäcka just din bok? Förutom att berätta för vänner och bekanta på Facebook gäller det att synas i andra sammanhang. Marknadsföring av en bok är ett maratonlopp, det gäller att hitta många olika sätt att marknadsföra och exponera boken. Mycket är gratis men kräver mycket tid.
Tips: läs en bok om gerillamarknadsföring.

7. Dålig distribution
Böcker säljer bäst där böcker säljs. Visst är det kanon om läsaren kan ladda ner eboken från din hemsida och kanske beställa i din shop via ett formulär. Men hur lockar du folk till din hemsida? Och övertygar dem om att handla i din butik? Det är bättre att fokusera på att driva köparna till nätbokhandlarna där de kanske ändå ska köpa andra böcker på samma gång. De har bättre fraktavtal än dig. Ofta glömmer egenutgivare att det kostar både tid och pengar att packa och fakturera själv. Även om de är kul den första månaden.
Tips: En billig start är kommissionslager hos Adlibris och Förlagssystem. Eller anlita ett företag som specialiserat sig på tredjepartslogistik. Självklart måste din bok registeras i Bokrondellen.

8. För smal nisch
Det är bra att nischa sig med en bok. Men om nischen blir alltför smal, om det bara finns 250 personer i hela Sverige som är intresserade av det du skriver om så kan det bli svårt att få ekonomi i en utgivning om du inte lyckas sälja en bok till var och en av dem till ett högt pris. Titta gärna på vilka böcker som finns utgivna tidigare i det ämne du tänker skriva om. Ifall du vill göra boken smalare än tidigare böcker – se till att den inte blir FÖR smal. Om du ändå brinner för ett ämne så anpassa utgivningskostnaderna till detta, använd print-on-demand för att slippa ett stort osålt lager.
Tips: kolla vilka böcker som redan är utgivna.

9. Fel pris
Egenutgivna böcker blir i genomsnitt alltid dyrare än motsvarande böcker utgivna på ett stort förlag. Framför allt när det gäller skönlitteratur är det svårt att få ihop kalkylen med låga upplagor. Om boken är alltför dyr kan det bli tufft att övertyga även vänner och bekanta att köpa den. Samtidigt ska man inte sätta priset för lågt så att marginalerna blir obefintliga, då blir det dessutom omöjligt att lämna rabatter. En formel kan vara F-pris = (T + M) / 0,75 där T=tryckpris och M=marginal. Det ger utrymme för att varje bok kan rabatteras med upp till 20% (inte ovanligt att åf vill ha 10-20% rabatt) och 5% i distributionskostnad. På POD-utgivning blir M kanske lägre än T men annars bör man sträva efter att M är minst 2 x T för att snabbt hämta in sin tryckkostnad.
Tips: kolla på vad andra böcker kostar i ditt segment. Tänk på att bokhandlarna lägger på 50-100 procents marginal på F-priset exkl moms.

10. Författaren är för osynlig
Alla författare måste synas, för en egenutgivare är det nästan ännu viktigare eftersom det är du som säljer din bok i olika sammanhang. Se till att alltid ha med dig visitkort som presenterar boken, du behöver inte tjata på folk att de måste köpa boken men du kan alltid lämna över ett visitkort som påminner dem om den.
Tips: Försök få komma till föreningar och andra som söker talare och där bokens innehåll kan vara av intresse.

Vill du ha ytterligare 100 råd om egenutgivning? Köp då boken Lyckas med Bokutgivning av Lars Rambe, Sölve Dahlgren och Ann Ljungberg.

Fotnot: Den här bloggposten är inspirerad av denna.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till 10 anledningar till att egenutgivning misslyckas och 11 tips på hur du undviker det

  1. dorit grobgeld skriver:

    Jag vill helst ge ut min bok på ett förlag där de har erfarenhet av uppläggning, illustrationer och de ämnesområden som jag som privatperson ännu saknar.

    • Susanne K skriver:

      Då väljer man att satsa på det.

      Jag tror personligen att man ska satsa på det som man tror på. Är det egenutgivning som man tror på, kan det vara bra att satsa på det. Är man mer inne på att försöka få sin bok utgiven på ett förlag, är det bäst att försöka satsa på det

      • Yvonne Waern skriver:

        Jag hör till dem som inte haft tålamod att vänta på ett ”riktigt” förlag. Hittills (två böcker) har det gott väldigt bra, dvs jag har fått fina recensioner på Bibliotekstjänst och ena boken har dessutom sålt så jag fått viss vinst 🙂

        En viss hjälp är nog bra, för layout och omslag. Läsning har jag ordnat av vänner och släktingar. Korrektur har jag läst själv så ögonen blött (ja, nästan).

  2. S.C. Wollert skriver:

    Det finns bara tre sätt att hantera ett bokmanus .
    1 Få ut det på ett etablerat gammelförlag. I det nörmaste omöjligt som ni redan vet…
    2 Ge ut det på eget förlag. Man startar ett bokförlag och blir förläggare.
    3 Man låter manuset ligga och skräpa i en byrålåda. Kanske det bästa trots allt.

    Varning! Anmlita INTE någon av de halvmesyrer som finns på marknaden, typ Vulkan och Recito. En bok måste pasera ett slags nålsöga och finnas i den fysiska bokhandeln och den MÅSTE recenceras annars finns den inte. Recito är tex ett tryckeri med lite kringtjänster som ger dig ett dyrt lån på 6 månader. Varning. Skriv inte på om du inte har en egen plan för hur marknadsföringen skall gå till.

Kommentarer inaktiverade.